Nycklar

  • Usb-nyckel (C och D på bilden)
  • En äldre typ som passar i den gamla typen av skrivarkontakt (A och B på bilden)

Innan nyckeln kan användas ska en drivrutin installeras. Detta sköts vanligen av PigWins eller WinPigs installationsprogram. Om du av någon anledning behöver installera drivrutinen separat finns en länk till drivrutinen nedan under Dokument & Länkar (storlek 9 MB).

Drivrutinen finns också på respektive programs cd-skiva:
PigWin Sugg – I mappen Sentinel. Filen med drivrutinen heter SPI plus ett versionsnummer, t.ex. SPI76.
WinPig – I mappen Installers\Prerequisites\SafeNet Sentinel Protection. Filen heter Sentinel Protection Installer.

Kontakta Support om du behöver byta en gammal typ av “nyckel” till en usb-nyckel.

Vanliga frågor om nycklar

Felmeddelande ”Nyckeln hittas inte”, vad göra?


  • Är nyckeln fysiskt oskadad och sitter den i ordentligt i ett usb-uttag direkt i datorn?
  • Prova med ett annat usb-uttag.
  • Installera om drivrutinen.
  • Fungerar det inte efter installation av drivrutinen och omstart av dator, pröva att stänga av datorn helt och sätta på den igen.
  • Kontrollera att inte brandväggen spärrar drivrutinen (Sentinel).
  • Prova med en annan nyckel om det finns någon sådan att tillgå.
  • Kontakta Support för byte till en annan nyckel.

Vad innebär felmeddelandet ”Otillåten nyckel”?


Även om nyckeln sitter i datorn så kan inte programmet läsa av den. Följande bör då kollas:

  1.  Kolla att drivrutinen (Sentinel Protection Driver) är installerad och att det inte är något fysiskt fel på nyckeln.
  2. Installera om drivrutinen för nyckeln. När drivrutinen installerats om måste datorn startas om.
  3. Avinstallera drivrutinen, kör cleanprogram för nyckeln (SSDCleanUp), lägg in drivrutinen igen. CleanUp programmet raderar bl.a om det finns en äldre drivrutin, kontakta Support för tillgång till CleanUp.
  4. Prova med en annan nyckel om det finns någon sådan att tillgå.
  5. Kontakta Support för byte till en annan nyckel.