Ingång från öronmärkning

Om du använder dig av öronmärkning i programmet använder du menyvalet Sugga/Galt – Ingång – AgroSoft – 1. Ingång från öronm när du vill registrera ingång på ett besättningsdjur. Ett tips är att ha uppe fönstret för öronmärkta (Avel – Öronmärkta) samtidigt som du registrerar ingången och skriva av uppgifterna därifrån. När uppgifterna är korrekt inmatade får du upp en ny rad under.

Förklaring till fälten:

Kön (FödelseID) Välj om det är hondjur (2) eller galt (1).

Besnr (FödelseID) Skriv djurets besättningsnummer

År (FödelseID) Djurets födelseår

Öronnr (FödelseID) Djurets öronnnummer som det är uppmärkt med och registrerat med under Öronmärkning.

Djurnr Det nummer djuret ska ha i besättningen, t.ex. öronnummer följt av födelseår.

Datum (Ingång) Ingångsdatum i besättningen

Föd.datum (Djur) Djurets födelsedatum.

Alt kod (Ras) Alt kod (Ras)

Det är även bra att lägga till en kolumn för Avelsnr i layouten Ingång från öronmärkning, där du skriver i det avelsnummer som besättningen använder. Skapa då först en egen layout, och lägg till kolumnen under Layoutinställningar. Kolumnen för avelsnummer hittar du under Djur – Avel – Avelsnr. Bocka för Nummer (se bild nedan)

När du får upp en ny rad längst ned är alla uppgifter korrekt inmatade och gyltan har nu fått ett suggkort.

Om du skrivit in fel Djurnr eller vill lägga till/ändra uppgifter 

Skulle du ha matat in uppgifter felaktigt, till exempel skrivit in fel Djurnr kan du ändra det i efterhand under Sugga/Galt – Djur – Agrosoft – Besättningsdjur. Vill du ändra djurnumret som har blivit fel rättar du enkelt till det genom att markera raden för Djurnr genom att klicka på F2 och skriva över det med korrekt Djurnr. Du kan även fylla på med andra uppgifter i denna registreringsbild och komplettera där information saknas. 

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår