Ingång från öronmärkning

Om du använder dig av öronmärkning i programmet använder du menyvalet Sugga/Galt – Ingång – AgroSoft – 1. Ingång från öronm när du vill registrera ingång på ett besättningsdjur. Ett tips är att ha uppe fönstret för öronmärkta (Avel – Öronmärkta) samtidigt som du registrerar ingången och skriva av uppgifterna därifrån. När uppgifterna är korrekt inmatade får du upp en ny rad under.

Förklaring till fälten:

FödelseID (Kort nr): Här skriver du in öronnumret på den gylta som ska ingångsrapporteras. När du skriver in ett öronnr får du i många fall upp en sökruta där du får välja rätt gylta som ska ingångsrapporteras genom att dubbelklicka på denna. Har du flera med samma öronnr i sökrutan, välj det djur du ska ha genom att kontrollera ålder/födelsedatum.

FödelseID: Här kommer gyltans fullständiga födelseID att visas automatiskt när du fyllt i öronnr.

Djurnr: Registrera det nummer djuret ska ha i besättningen, t.ex. öronnummer följt av födelseår.

Datum (Ingång) Ingångsdatum i besättningen

Föd.datum (Djur) Djurets födelsedatum, detta dyker upp automatiskt när öronnr är ifyllt.

Alt kod (Ras) Alt kod (Ras), detta dyker upp automatiskt när öronnr är ifyllt.

 

När du får upp en ny rad längst ned är alla uppgifter korrekt inmatade och gyltan har nu fått ett suggkort.

 

Om du skrivit in fel Djurnr eller vill lägga till/ändra uppgifter 

Skulle du ha matat in uppgifter felaktigt, till exempel skrivit in fel Djurnr kan du ändra det i efterhand under Sugga/Galt – Djur – Agrosoft – Besättningsdjur. Vill du ändra djurnumret som har blivit fel rättar du enkelt till det genom att markera raden för Djurnr genom att klicka på F2 och skriva över det med korrekt Djurnr. Du kan även fylla på med andra uppgifter i denna registreringsbild och komplettera där information saknas. 

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår